Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

26 kwietnia 2022

NR 30 (Kwiecień 2022)

Koenzym Q10 – jedna substancja, wiele korzyści dla zdrowia i młodego wyglądu

0 80

Choć koenzym Q10 jest bardziej znany jako składnik kosmetyków, i z pewnością niejedna kobieta zna jego właściwości, dziś przyjrzymy się mu z zupełnie innej strony. Jego suplementacją powinny zainteresować się nie tylko kobiety, lecz także mężczyźni. Odpowiedni poziom koenzymu Q10 przyczynia się do uzyskania wielu pozytywnych efektów zarówno od strony wyglądu, jak i, a być może przede wszystkim, zdrowia. Profilaktyczne spożywanie koenzymu Q10 wpływa zwłaszcza na wzrost energii, koncentracji, efektywności sportowej, ogólne lepsze samopoczucie oraz młodszy wygląd skóry.

Jakie korzyści zdrowotne osiągniesz, wybierając suplementację koenzymem Q10? 

Poniższa lista zawiera wykaz najważniejszych korzyści, jakie płyną z doustnego spożywania koenzymu Q10:

  1. Ma działanie przeciwzapalne. Jego stosowanie przyczynia się do łagodzenia stanów zapalnych, czyli w przypadku, gdy markery stanu zapalnego, m.in. CRP czy OB, są powyżej normy. Suplementacja może przynieść korzyści również u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów, stwardnieniem rozsianym i stanami zapalnymi w przebiegu cukrzycy. 
  2. Redukcja objawów neuropatii, która powstała w wyniku cukrzycy. Można zaobserwować również złagodzenie bólów nerwowych, zmniejszenie stanu zapalnego i uszkodzeń układu nerwowego.
  3. Łagodzi migrenowe bóle głowy. U osób, które borykają się z migrenowymi bólami głowy, zaobserwowano niższy poziom koenzymu Q10, więc w tym przypadku zasadna jest jego suplementacja.
  4. Wpływa na płodność. Bezpłodność to coraz częstszy problem wielu par. Badania naukowe wskazują, że suplementacja koenzymem Q10 może skutecznie przyczynić się do zwiększenia płodności u kobiet poddawanych stymulacji hormonalnej. U mężczyzn zwiększa ruchomość plemników, jakość spermy oraz powoduje wzrost testosteronu we krwi.
  5. Korzystnie działa na mięsień sercowy. Suplementacja obniża ryzyko zawału serca oraz przyczynia się do unormowania nieregularnego rytmu serca. W badaniach Q-symbio i Kisel-10, stosując referencyjny produkt Q10 o udokumentowanym wchłanianiu, uzyskano znaczącą redukcję niekorzystnych zdarzeń sercowo-naczyniowych.
  6. Redukuje skutki uboczne stosowania statyn. Suplementacja koenzymem Q10 pozwala zredukować skutki leków jak przewlekłe zmęczenie, bóle mięśni i ich uszkodzenie. 
  7. Jest pomocny w przypadku chorób płuc. Suplementacja powoduje wzrost natlenienia krwi. Może również przyczynić się do zmniejszenia zażywania leków w przypadku astmy.
  8. Korzystnie wpływa na wygląd skóry, znacząco spowalniając fotostarzenie się i powstawanie zmarszczek. 
     


Źródła koenzymu Q10 w diecie

  1. Mięso: wątroba, serce, mięso wieprzowe, drobiowe i wołowe. 
  2. Nasiona strączkowe.
  3. Orzechy.
  4. Jaja.

Polecam zakup żywności jedynie ze sprawdzonego źródła.
Pamiętajmy, że mięso sklepowe często daleko odbiega jakością od tego, czego tak naprawdę potrzebuje nasz organizm. To samo tyczy się pozostałych źródeł koenzymu Q10. Warto zadać sobie odrobinę trudu i znaleźć dostawców dobrej jakości pożywienia. Zrobisz to raz, a będziesz korzystać już zawsze. Twój organizm na pewno odwdzięczy Ci się, utrzymując ciało i ducha w jak najlepszej formie. 

Jaką wybrać formę koenzymu Q10?

Suplementy z koenzymem Q10 najczęściej zawierają go w formie ubichinonu, co wynika z większej stabilności tego związku. Zdecydowana większość badań klinicznych dotyczyła właśnie tej formy koenzymu Q10. Jest ona identyczna z tą produkowaną przez ludzki organizm. Warto zatem wybierać tę właśnie formę.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru suplementu z koenzymem Q10?

Oprócz formy koenzymu warto wziąć pod uwagę biodostępność suplementu diety. Koenzym Q10 powinien być rozpuszczony w oleju roślinnym oraz zamknięty w lekkich żelatynowych kapsułkach. Jego formuła powinna być produkowana bez użycia substancji syntetycznych. Olej roślinny zawarty w kapsułce powinien być pozyskiwany ze sprawdzonych upraw. Korzystnie jest, gdy wraz z koenzymem Q10 w kapsułce znajdą się witaminy z grupy B, szczególnie witamina B2. Witamina B2 przyczynia się do zmniejszenia zmęczenia oraz tworzenia energii w komórkach, stąd takie połączenie będzie miało zdecydowanie bardziej korzystny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Pamiętajmy, że nie wszystkie produkty zapewniają podobną biodostępność, czyli wchłanialność. Badanie Lopez-Navas pokazało, że w zależności od użytego oleju oraz procesu produkcji, suplementy mogą wchłaniać się nawet 10-krotnie lepiej. Oznacza to, że wybór odpowiedniej jakości suplementu koenzymu Q10 będzie gwarantował efekty terapeutyczne. 

Dzienna dawka koenzymu Q10

Dzienna dawka to przedział od 100 do 300 mg na dobę podawane w dawkach 100 mg co 6 godzin, choć w przypadku zdiagnozowanych schorzeń dawki mogą się zmieniać. Jeśli zamierzasz suplementować koenzym Q10 w dawce wyższej niż 100 mg dziennie, aby wspomóc organizm w przypadku konkretnej jednostki chorobowej, najpierw skonsultuj się ze specjalistą w celu ustalenia dawki adekwatnej do stanu Twojego organizmu. W przypadku suplementacji profilaktycznej dawka 100 mg dziennie będzie bowiem wystarczająca.

Jak zapobiegać niedoborowi koenzymu Q10?

Choć jest to substancja, którą organizm sam produkuje, to jednak rozpoczęcie suplementacji w odpowiednim wieku staje się koniecznością. Wraz z wiekiem organizm produkuje coraz mniej tej substancji. Jeśli chcesz zadbać o siebie, rozpocznij sezonową suplementację już od mniej więcej 30. roku życia. Zgodnie z medycyną chińską serce i układ krążenia swoją największą aktywność włączają latem. Oznacza to, że suplementacja koenzymem Q10 właśnie w tym okresie ma swoje uzasadnienie. Warto rozpocząć suplementację już wiosną i kontynuować ją latem. Łącznie suplementacja profilaktyczna powinna obejmować okres 4–5 miesięcy. 
Natomiast w przypadku osób ze zdiagnozowaną konkretną jednostką chorobową okres suplementacji powinien być dłuższy i dopasowany indywidualnie.

Koenzym Q10 a interakcje z lekami

Koenzym Q10 wchodzi w interakcje z warfaryną, lekami obniżającymi ciśnienie tętnicze, zmniejszającymi stężenie glukozy we krwi oraz z teofiliną. Jeśli zażywasz wymienione substancje, nie zażywaj koenzymu Q10 na własną rękę, skonsultuj się ze swoim specjalistą, aby ustalić, czy i kiedy możesz rozpocząć suplementację. 

Bezpieczeństwo stosowania koenzymu Q10

Oprócz ww. kobiety w ciąży mogą rozpocząć przyjmowanie koenzymu Q10 od 20. tygodnia ciąży. W przypadku karmienia piersią nie zostało jednoznacznie określone bezpieczeństwo suplementacji koenzymem Q10.

Czy pora dnia zażywania koenzymu Q10 ma znaczenie?

Odpowiadając krótko: tak. Koenzym Q10 zażywany wieczorem może powodować problem z zaśnięciem lub bezsenność. Wynika to z faktu, że wpływa on na dotlenienie krwi, a co za tym idzie wzrost poziomu energii. Najkorzystniej jest suplementować tę substancję rano oraz wczesnym popołudniem. Koenzym Q10 jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, powinien być zażywany w trakcie posiłku. 


Bibliografia

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23458405/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22094213/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4226312/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16551570/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27128225/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17355497/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5870379/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19447425/ 

Przypisy