Dołącz do czytelników
Brak wyników

Postępowanie w jednostkach chorobowych , Otwarty dostęp

11 kwietnia 2019

NR 12 (Kwiecień 2019)

Witamina E i przeciwutleniające działanie na skórę

0 1319

Istnieje witamina, która pełni rolę antyutleniacza, zapobiegając szkodliwemu działaniu wolnych rodników, które są przyczyną pogorszenia zdrowia i wyglądu skóry. Mowa tutaj o witaminie E, która przede wszystkim naturalnie spowalnia starzenie się, ale jej rola na tym się nie kończy. Jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, pełni ważne funkcje w prawidłowej pracy wielu narządów, aktywności enzymatycznej i procesach neurologicznych. Spożywanie większej ilości żywności naturalnie bogatej w witaminę E obejmuje leczenie i zapobieganie chorobom serca i naczyń krwionośnych, takich jak bóle w klatce piersiowej, nadciśnienie tętnicze i miażdżyca.

Witamina E naturalnie występuje w pokarmach roślinnych, w tym w niektórych olejach, orzechach, ziarnach, owocach i kiełkach pszenicy. Jest ona również dostępna w formie suplementów diety.

Witamina E jest substancją rozpuszczalną w tłuszczach, działa jako przeciwutleniacz w organizmie. Występuje w dwóch różnych formach: tokoferolach i tokotrienolach. Specyficzna forma witaminy E zwana jest alfa-tokoferolem i jest ona najczęściej spotykaną postacią tej witaminy we współczesnej diecie zachodniej. Dodatkowo spotkać ją możemy w formie β-, γ-, δ-tokoferolach oraz α-, β-, γ-, δ-tokotrienolach. Najczęściej badanymi formami stosowanymi w komercyjnych suplementach diety są alfa-tokoferol i gamma-tokoferol. Nasiona mają najczęściej największą zawartość witaminy E: alfa-tokoferol występuje głównie w orzeszkach ziemnych, migdałach i ziarnach słonecznika, podczas gdy gamma-tokoferol jest główną formą witaminy E w orzechach włoskich, pekanach, pistacjach i nasionach sezamu oraz odpowiednich olejach roślinnych. Delta-tokoferol można znaleźć w nasionach pomidorów, oleju z kiełków ryżu i oleju sojowym. Tokotrienole występują w żywności rzadziej i można je znaleźć w oleju palmowym, jęczmieniu i niektórych ziarnach zbóż. Tokotrienole różnią się od tokoferoli tym, że te pierwsze zawierają trzy podwójne wiązania w łańcuchu bocznym izoprenoidu, podczas gdy te ostatnie nie. Podczas gdy opublikowano ponad 30 000 publikacji na tokoferolach, na tokotrienolach pojawiło się mniej niż 600 publikacji, z których większość opublikowano w ciągu ostatnich 5 lat. W badaniach stwierdzono, że tokotrienole wykazują lepszą aktywność przeciwutleniającą.

POLECAMY

R e k l a m a 

Przeciwutleniające właściwości

Ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające, witamina E jest absolutnie niezbędna dla zdrowia. Ma ona wiele właściwości prozdrowotnych i wykazano, że zmniejsza objawy P...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy