Dołącz do czytelników
Brak wyników

Postępowanie w jednostkach chorobowych

11 kwietnia 2019

NR 12 (Kwiecień 2019)

Witamina E i przeciwutleniające działanie na skórę

0 55

Istnieje witamina, która pełni rolę antyutleniacza, zapobiegając szkodliwemu działaniu wolnych rodników, które są przyczyną pogorszenia zdrowia i wyglądu skóry. Mowa tutaj o witaminie E, która przede wszystkim naturalnie spowalnia starzenie się, ale jej rola na tym się nie kończy. Jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, pełni ważne funkcje w prawidłowej pracy wielu narządów, aktywności enzymatycznej i procesach neurologicznych. Spożywanie większej ilości żywności naturalnie bogatej w witaminę E obejmuje leczenie i zapobieganie chorobom serca i naczyń krwionośnych, takich jak bóle w klatce piersiowej, nadciśnienie tętnicze i miażdżyca.

Witamina E naturalnie występuje w pokarmach roślinnych, w tym w niektórych olejach, orzechach, ziarnach, owocach i kiełkach pszenicy. Jest ona również dostępna w formie suplementów diety.

Witamina E jest substancją rozpuszczalną w tłuszczach, działa jako przeciwutleniacz w organizmie. Występuje w dwóch różnych formach: tokoferolach i tokotrienolach. Specyficzna forma witaminy E zwana jest alfa-tokoferolem i jest ona najczęściej spotykaną postacią tej witaminy we współczesnej diecie zachodniej. Dodatkowo spotkać ją możemy w formie β-, γ-, δ-tokoferolach oraz α-, β-, γ-, δ-tokotrienolach. Najczęściej badanymi formami stosowanymi w komercyjnych suplementach diety są alfa-tokoferol i gamma-tokoferol. Nasiona mają najczęściej największą zawartość witaminy E: alfa-tokoferol występuje głównie w orzeszkach ziemnych, migdałach i ziarnach słonecznika, podczas gdy gamma-tokoferol jest główną formą witaminy E w orzechach włoskich, pekanach, pistacjach i nasionach sezamu oraz odpowiednich olejach roślinnych. Delta-tokoferol można znaleźć w nasionach pomidorów, oleju z kiełków ryżu i oleju sojowym. Tokotrienole występują w żywności rzadziej i można je znaleźć w oleju palmowym, jęczmieniu i niektórych ziarnach zbóż. Tokotrienole różnią się od tokoferoli tym, że te pierwsze zawierają trzy podwójne wiązania w łańcuchu bocznym izoprenoidu, podczas gdy te ostatnie nie. Podczas gdy opublikowano ponad 30 000 publikacji na tokoferolach, na tokotrienolach pojawiło się mniej niż 600 publikacji, z których większość opublikowano w ciągu ostatnich 5 lat. W badaniach stwierdzono, że tokotrienole wykazują lepszą aktywność przeciwutleniającą.

R e k l a m a 

Przeciwutleniające właściwości

Ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające, witamina E jest absolutnie niezbędna dla zdrowia. Ma ona wiele właściwości prozdrowotnych i wykazano, że zmniejsza objawy PMS, wspiera zdrowie skóry i włosów oraz sprzyja zdrowemu widzeniu. Chroni również komórki przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, utrzymuje system odpornościowy i pomaga zapobiegać chronicznym chorobom. Dodatkowo zmniejsza krzepliwość krwi i wspiera prawidłowe funkcjonowanie oczu, funkcje mózgu i ekspresję genów. Występuje w wielu produktach spożywczych, więc jej niedobory nie są powszechnie występujące, jednak mogą mieć one poważne skutki zdrowotne. Zazwyczaj występują u osób, które mają problemy z prawidłowym wchłanianiem tłuszczy (np. po resekcji pęcherzyka żółciowego).

Witamina E ma długą historię stosowania jej dla skóry – w dermatologii używana jest od ponad 50 lat jako podstawowy składnik kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry. Badania pokazują, że witamina E pomaga usuwać szkodliwe wolne rodniki, aby zachować zdrowie skóry, ma również właściwości fotoprotekcyjne, aby chronić skórę przed uszkodzeniami słonecznymi. Dodatkowo niektóre badania sugerują, że witamina E i zawierające ją oleje mogą być jednymi z najbardziej skutecznych witamin mających wpływ na skórę głowy. W badaniu na ochotnikach suplementacja witaminą E zwiększyła liczbę włosów, u osób cierpiących na ich nadmierne wypadanie, aż o 34,5% w ciągu ośmiu miesięcy, co potwierdza tylko jej doskonałe właściwości, jeśli chodzi o promowanie wzrostu włosów. Olej z witaminy E może zwiększać krążenie w skórze głowy. Tymczasowo zwiększony przepływ krwi do tego obszaru może pomóc w poprawie zdrowia i siły mieszków włosowych, dodatkowo działa również nawilżająco na suche, łamliwe włosy.

Witamina E działa korzystnie na skórę, głównie wzmacniając ściany naczyń włosowatych oraz poprawiając nawilżenie i elastyczność, działając jako naturalny przeciwstarzeniowy składnik odżywczy w organizmie. Badania wykazały, że witamina E zmniejsza stan zapalny zarówno całego organizmu, jak i skóry, pozwalając jej dłużej zachować zdrowie i młodzieńczy wygląd. Te właściwości są szczególnie ważne, zwłaszcza gdy jesteś narażony na dym papierosowy lub wystawiony na działanie promieniowania ultrafioletowego ze światła słonecznego. Przyjmowanie witaminy E w połączeniu z witaminą C zwalcza stan zapalny skóry po ekspozycji na promieniowanie UV, a także może być pomocne w zmniejszaniu objawów trądziku i egzemy. Dodatkowo wspomaga również proces gojenia się skóry.

W formie płynnej jest wchłaniana przez warstwę naskórka skóry i może być stosowana do leczenia oparzeń słonecznych. Oprócz tego przyspiesza regenerację komórek, więc może być z powodzeniem stosowana w leczeniu blizn, trądziku i zmarszczek, dzięki czemu skóra wygląda zdrowiej i młodziej.

Działanie witaminy E na skórę

Jedno z badań opublikowanych w czasopiśmie „Cutis” pokazało, że połączenie witamin A i E jest w stanie zapobiegać tworzeniu się wągrów i zaskórników – maleńkich guzków, które tworzą się na skórze i są odpowiedzialne za powstawanie trądziku. Dodatkowo również suplementacja witaminą E pomaga zmniejszać objawy atopowego zapalenia skóry.

Oprócz tego może ona również pomóc w ut...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy