Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fitoterapia , Otwarty dostęp

20 sierpnia 2021

NR 26 (Sierpień 2021)

Właściwości lecznicze dzikich roślin jadalnych okresu jesieni – wspieranie odporności

0 115

Nie ma dobrego życia, jeżeli nie ma dobrego zdrowia. Tak powtarzała moja babcia Irena. Nasze zdrowie w dużej mierze zależy od naszej odporności. Oczywiście duży wpływ na nasz organizm ma genetyka, czyli choroby dziedziczne, ale wiele z nich można „powstrzymać”, dbając o ciało i o to, co jemy i jak żyjemy.

Odporność nabywa się przez całe życie. Wpływa na nią wszystko: jedzenie, powietrze, woda, jaką pijemy, i środowisko, w jakim żyjemy. Powiadają, że ludzie pozytywnie nastawieni do świata są zdrowsi i dłużej żyją. I mają rację. Endorfiny i umiejętne radzenie sobie ze stresem wspierają naszą odporność. Najgorsze, co możemy zrobić, to pracować lub żyć w ciągłym stresie. Wiek XXI to czas, gdzie co druga choroba ma podwaliny długofalowego stresu! Nie możemy na to pozwolić! Więc mówmy NIE! stresowi.

Podpowiem Wam, z którymi roślinami warto się zaprzyjaźnić i dlaczego warto wprowadzić je do jesiennego jadłospisu. Wiedza, jaką tutaj przedstawiam, jest bliska memu sercu, ponieważ jest stosowana od pokoleń w mojej rodzinie. Szumnie nazywam ją medycyną domową. Studiując literaturę, przekonacie się, że współczesne badania potwierdzają wiedzę naszych przodków. Oczywiście uzupełniam ją na bieżąco o nowe badania, ponieważ nie wszystkie choroby czy przypadłości kiedyś występowały.

Zanim zaczniecie stosować którąkolwiek roślinę, a przyjmujecie lekarstwa, skonsultujcie się z lekarzem prowadzącym. Bądźcie rozsądni i bez lekarskiej diagnozy nie leczcie się sami!

JADŁOSPIS JEST NAWAŻNIEJSZYM ELEMENTEM W DBANIU O NASZĄ ODPORNOŚĆ

Aby organizm prawidłowo pracował, musi mieć codziennie odpowiednią dostawę materiału budulcowego dobrej jakości. Nasz jadłospis powinien być zatem zróżnicowany, sezonowy i z najwyższej półki. Liczy się jakość, a nie ilość! Jak najmniej przetworzony i z jak najmniejszą ilością chemicznych dodatków.

Cykoria podróżnik, malina właściwa i chmiel zwyczajny to rośliny, które warto stosować nie tylko jako przyprawy w kuchni. Zauważyłam, że są to rośliny najmniej doceniane kulinarnie. A warto ich używać jako przypraw, jako dodatków do poprawienia smaku i aromatu potraw lub napojów. Cykoria podróżnik i chmiel zwyczajny są gorzkie, co pozytywnie wpływa na nasz układ trawienny, w tym na wątrobę. Malina właściwa kojarzy się nam z owocami, ale warto przyjrzeć się jej liściom i pędom.

Ciekawostka: wszystkie przyprawy dawniej stosowano jako środki lecznicze.

Jesień to czas owoców, bulw, korzeni i kłączy. To czas na zbiór korzeni cykorii podróżnik (Cichorium intubus). W Polsce cykoria jest pospolita. Kojarzy nam się z kawą zbożową. Rośnie na miedzach, pastwiskach, łąkach i przydrożach. 

Potrawa o niezachęcającym wyglądzie, zapachu bądź smaku może być źle strawiona, choćby ją przygotowano z najlepszych jakościowo produktów spożywczych o dużej wartości energetycznej i biologicznej. Z drugiej strony, nawet nadmiar przypraw nie ukryje złej jakości artykułów spożywczych. Umiarkowana ilość przypraw może natomiast uwydatnić i poprawić smak nawet prostych i tanich potraw. Rośliny, które rosną dziko i z dala od ludzkiej cywilizacji, są zdrowe, gdyż posiadają duże ilości wartościowych substancji naturalnych, do których zaliczają się m.in. witaminy, minerały, kwasy organiczne, flawonoidy, garbniki i olejki, nie są sztucznie modyfikowane, a także są wolne od chemii i zanieczyszczeń.

Rośliny pochodzące z pól i łąk mogą stanowić podstawę wielu oryginalnych potraw. Jeżeli ich smak wydaje się jednak zbyt intensywny, można je stosować jako dodatek do wielu tradycyjnych dań, np. zup, sosów, sałatek czy deserów. Z dzikich roślin przyrządza się również lecznicze soki, napary i nalewki. Jedzmy je sezonowo i świeże. Oczywiście wiele z nich można z powodzeniem suszyć i robić z nich przetwory. Liście wykorzystuje się podobnie jak szpinak czy sałatę, kwiaty można dodawać do sałatek, zapiekać w cieście albo robić z nich napary, herbatki czy syropy, owoce przerabia się na dżemy, konfitury i soki oraz zaparza z nich herbatki, a z korzeni można przyrządzać lecznicze napary i odwary.

Korzeń cykorii podróżnik (Cichorium intubus)

Jesień to czas owoców, bulw, korzeni i kłączy. To czas na zbiór korzeni cykorii podróżnik (Cichorium intubus)1. W Polsce cykoria jest pospolita. Kojarzy nam się z kawą zbożową. Rośnie na miedzach, pastwiskach, łąkach i przydrożach. Cykoria wytwarza długie i rozgałęzione brunatne korzenie oraz sztywną, kanciastą i gałęzistą prawie bezlistną łodygę. Liście dolne ma skupione różyczkowato, zatokowopierzastowcinane, liście łodygowe wydłużone lub lancetowate, brzegiem rzadko ząbkowane, a kwiaty jasnoniebieskie. Aby nasza odporność dała radę jesiennym infekcjom, warto powrócić do smaków dzieciństwa, czyli kawy zbożowej.

Kawa z korzenia cykorii podróżnik

Korzenie należy oczyścić, pokroić na równe kawałki, wysuszyć i uprażyć na suchej patelni. Podobnie prażymy pół szklanki ziarna jęczmienia. Uprażony korzeń i nasiona powinny mieć jasnobrązową barwę. Następnie mielimy wszystko w młynku do kawy.

Na szklankę wody dajemy 3 łyżeczki tak przygotowanej kawy. Parzymy 10 minut.

Jaki wpływ ma na nas taka kawa? Pita raz dziennie pobudza łagodnie wydzielanie soku żołądkowego, usprawnia trawienie i przyswajanie pokarmów, a także zwiększa łaknienie. I co ważne, pobudza czynność wątroby, zwiększa nieznacznie ilość wytwarzanej żółci. Mielony korzeń cykorii warto dodawać do słodkich wypieków, zakwasów, podpiwków, ponieważ pomaga w przypadkach braku łaknienia, ogólnemu wychudzeniu i osłabieniu organizmu, spowodowanym zaburzeniami w przyswajaniu składników pokarmowych2.

Cykoria to przecudowna roślina. Korzeń zawiera do 40% inuliny, do 0,1% gorzkiego glikozydu intybiny, sok ml...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy