Dołącz do czytelników
Brak wyników

Medycyna wschodu

19 kwietnia 2021

NR 24 (Kwiecień 2021)

Dobroczynne działanie praktyki pozycji odwróconych w jodze

0 679

Ruch to życie – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Ludzie, którzy zaprzestają aktywności fizycznej, doświadczają spotęgowania dolegliwości bólowych, zmieniają się emocjonalnie, można by nawet zaryzykować stwierdzenie, że stają się nieco innymi osobami. Dewaluują. Od początku 2020 r. Europa walczy z pandemią COVID-19. Każdy z krajów przechodzi ten czas w nieco inny sposób, jednak we wszystkich przypadkach łącznikiem jest jedno słowo, pojawiające się na ustach wszystkich: lockdown. Część naszego społeczeństwa od ponad roku pracuje w systemie home office, część przeszła na pracę hybrydową, a jeszcze inni stracili pracę ze względu na blokadę różnych gałęzi gospodarki. Nie ulega wątpliwości, że zamknęliśmy się w domach i usiedliśmy z oczami wpatrzonymi w niebieskie ekrany. Mówi się o tym, że po opanowaniu pandemii koronawirusa przyjdzie kolejna, równie potężna – pandemia otyłości wraz ze wszystkimi schorzeniami jej towarzyszącymi.

Jaką zatem znaleźć metodę na to, żeby zwłaszcza dzisiaj – w dobie powszechnych lockdownów – uciec od bólu, otyłości i marazmu? Oraz od wszystkich konsekwencji, które przynosi ze sobą jeszcze bardziej stacjonarny tryb życia? Odpowiedź leży tuż u Twoich stóp. 

POLECAMY

Staję na macie – i co dalej?

Stając po raz pierwszy na macie, uczysz się przede wszystkim pozycji stojących – takich jak tadasana (góra) czy utthita trikonasana (trójkąt). Ich celem jest wzmocnienie całego ciała, nauka utrzymania balansu, zrównoważenie oddechu, priopriocepcji. Ostatni z nich może wydawać się skomplikowany, ale w praktyce jest to tzw. czucie głębokie. Rozwija się ono zwłaszcza wtedy, kiedy w trakcie pozycji zamykamy oczy1.
Oprócz konieczności zbudowania siły, ciało potrzebuje również swobody ruchu – czyli odpowiedniej mobilności oraz umiejętności wyciszania buzujących w głowie emocji. Do spełnienia tych potrzeb wykonuje się pozycje siedzące oraz skłony w przód2. 
Praktyka jogi składa się z wielu pozycji. Jest ich naprawdę dużo! Samych grup możemy wymienić siedem:

  • asany stojące (uttistha sthiti),
  • asany siedzące (upavistha sthiti),
  • skłony w przód (paścima pratana sthiti),
  • skręty (parivrtta sthiti),
  • pozycje odwrócone (viparita sthiti),
  • asany brzuszne (udara akuncana sthiti),
  • wygięcia do tyłu (purva pratana sthiti).

Ponadto niektórzy wyróżniają jeszcze jedną dodatkową grupę – pozycji regeneracyjnych (viśranta karaka asana)2. Wszystkie te asany uzupełniają się nawzajem. W zależności od potrzeb mogą energetyzować lub uspokajać, wzmacniać lub rozluźniać, wzmagać koncentrację lub przeciwnie – pozwalać na osiągnięcie błogiego stanu nieświadomości. Jest jednak jedna grupa asan, uznawana za najbardziej korzystną, będącą pewnego rodzaju zwieńczeniem praktyki. Są to pozycje odwrócone.

Czy Twój świat kiedykolwiek stanął na głowie? To dobrze! Niech zdarzy się tak jeszcze nie raz i nie dwa, bo są ku temu dobre powody.

„Ten dział asan stanowi szczyt całej praktyki jogi. Asany odwró...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!

Przypisy