Dołącz do czytelników
Brak wyników

Postępowanie w jednostkach chorobowych

9 kwietnia 2020

NR 18 (Kwiecień 2020)

Prewencja w kontekście koronawirusa SARS-CoV-2 i choroby COVID-19

185

W stosunku do koronawirusów i obecnie szalejącego na świecie Sars-CoV-2 nie jesteśmy zupełnie bezsilni. Pierwszą linią naszej obrony jest zwiększenie naszej odporności humoralnej oraz przestrzeganie środków ostrożności i higieny. Częste mycie rąk, zwłaszcza po kontakcie z różnymi powierzchniami, uważność w toaletach, odkażanie telefonów, niedotykanie klamek, niepodawanie ręki na przywitanie czy niecałowanie w policzek, płacenie kartą zamiast gotówką, to wszystko są środki ostrożności.

Pamiętajmy, że  mydło rozpuszcza warstwę tłuszczową, a wirus ,,umiera” i przestaje być aktywny.
Wirusy składają się z trzech elementów: RNA, białek i lipidów. RNA jest to wirusowy materiał genetyczny. Białka pełnią kilka ról, w tym przedzierają się do komórki docelowej, pomagają w replikacji wirusa i zasadniczo są istotnym elementem budulcowym w strukturze wirusa. Lipidy tworzą otoczkę wokół wirusa, zarówno w celu jego ochrony, jak i pomocy w rozprzestrzenianiu się. RNA, białka i lipidy łączą się, tworząc wirusa. Samoorganizacja wirusa opiera się na interakcjach pomiędzy jego budulcami. Można to porównać do działania rzepów. Jeden element przyczepia się do drugiego. To sprawia, że trudno je rozdzielić. Chyba że zastosuje się mydło.
Większość wirusów, w tym koronawirus ma od 50 do 200 nanometrów, czyli tak naprawdę jest nanocząstką. Nanocząstki wchodzą w złożone interakcje z powierzchniami, na których się znajdują. Tak samo jest z wirusami.

POLECAMY

R e k l a m a

Immunoglobuliny typu A

Zwiększenie immunoglobulin typu A w ślinie, śluzie dróg oddechowych i łzach to pierwsza linia obrony przed koronawirusem w przypadku układu oddechowego.
Oczywiście oprócz zaleceń sanepidu i ochronie higienicznej w postaci mycia i odkażania rąk, niewychodzenia z domu, powinniśmy zdecydowanie wspierać system odpornościowy. Ważne są witaminy, minerały, zioła, probiotyki. Oczywiście, jeśli dbamy o siebie na co dzień, mamy zdecydowanie większe szanse. Dla zwiększenia odporności i aktywności immunoglobulin typu A powinniśmy zastosować probiotyki, zawierające szczepy: Lactobacillus reuteri, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus casei.

Co zatem możemy suplementować, jaka prewencja jest wskazana?

  • Witamina D3
    Niedobór witaminy D został skorelowany ze zwiększoną częstością infekcji. Od początku XIX wieku zarówno źródła środowiskowe witaminy D3 (tj. światło słoneczne), jak i pochodzące z diety (wątroba dorsza) zostały zidentyfikowane jako pomocne w leczeniu gruźlicy. Niedawne odkrycie, że witamina D indukuje ekspresję genu peptydu przeciwdrobnoustrojowego, wyjaśniło częściowo działanie witaminy D jako „antybiotyku” i spowodowało ponowne wzbudzenie zainteresowania zdolnością witaminy D do poprawy funkcji odpornościowej. Późniejsze prace wskazały, że ta regulacja jest biologicznie ważna dla odpowiedzi wrodzonego układu odpornościowego na rany i infekcje,  a niedobór tej witaminy może prowadzić do nieoptymalnej odpowiedzi na infekcje bakteryjne i wirusowe. Jednym słowem, niedobór witaminy D3 nie pozwala naszemu układowi odpornościowemu skutecznie walczyć z patogenem2.
    Przyjmuje się, że poziom poniżej 20 ng/ml (w niektórych laboratoriach 50 nmol/l) jest stanem ciężkiego niedoboru witaminy D3 wymagającym leczenia. Jeśli wynik mieści się w zakresie ≥ 20–30 ng/ml – od 50 do 75 nmol/l) to znaczy, że poziom witaminy nie jest wystarczający (wymaga utrzymania lub zwiększenia suplementacji witaminą D3). Wartości z przedziału ≥ 30–50 ng/ml (czyli ≥ 75–125 nmol/l) są uznawane za wynik prawidłowy (wskazują na potrzebę utrzymania suplementacji witaminy D3 według zaleceń).Natomiast wartości znajdujące się w zakresie ≥ 50–100 ng/ml (czyli ≥ 125–250 nmol/l) oznaczają stężenie wysokie i potrzebę utrzymania bądź zmniejszenia dawki suplementowanej. W przypadku stężenia 25(OH)D3 w surowicy przekraczającej 200 ng/ml (lub 500 nmol/l) oznacza to poziom toksyczny i potrzebę leczenia potencjalnych efektów toksycznych hiperwitaminozy.
     
  • Witamina A
    Wzrost stężenia immunoglobulin typu A zapewnia także witamina A, bowiem jest ona odpowiedzialna za transport immunoglobulin typu A przez błonę śluzową, np. do śluzu dróg oddechowych. Ostatnie badania wykazały, że kwas retinowy, który jest biologicznie aktywną formą witaminy A, odgrywa istotną rolę w homeostazie śluzówkowej, kontrolując tolerancję i odporność w tkankach innych niż limfoidalne. Innym nowym graczem, który reguluje homeostazę jelitową i odpowiedź immunologiczną błony śluzowej jest mikroflora, której skład zmienia się wraz ze statusem witaminy A. Rola witaminy A w odporności śluzówkowej znacznie wykracza poza regulację adaptacyjnej odpowiedzi komórek Th1–Th2, jest wysoce plejotropowa i bardziej skomplikowana3.
     
  • Glutamina
    Pomimo że glutaminę potrafimy wytworzyć sobie sami w organizmie, to okazuje się, że w czasie infekcji zużywamy jej na tyle dużo, że warto ją suplementować. 
    Leukocyty, makrofagi czy limfocyty w węzłach chłonnych, a więc elementy zabezpieczające autonomię organizmu, wykorzystują znaczne ilości tego aminokwasu do prawidłowego funkcjonowania4. Jeszcze większe ilości glutaminy zużywane są w chwili, gdy trwa walka z czynnikiem infekcyjnym lub uszkadzającym. Glutamina jest niezbędna do podziałów, a więc odbudowy komórek układu odpornościowego, a także bierze udział w tworzeniu interleukin5.
     
  • Cynk
    Mikroelementem o kluczowej roli dla prawidłowej funkcji układu immunologicznego jest cynk. Wspomniany pierwiastek jest czynnikiem niezbędnym do produkcji hormonów grasicy, bierze udział w procesie dojrzewania limfocytów, a także stabilizuje błony komórkowe, umożliwiając fagocytozę6. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że suplementacja cynkiem trwająca dłuższy czas może być przyczyną zaburzonego wchłaniania miedzi i żelaza, prowadząc do wystąpienia objawów niedoboru tych pierwiastków, gdyż miedź i cynk konkurują ze sobą7. Przyswajaniu cynku sprzyja witamina A8, w pożywieniu cynk znajduje się w ostrygach, mięsie, rybach, orzechach, jajach, roślinach strączkowych, pełnoziarnistych przetworach...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy