Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dietoterapia

29 czerwca 2018

NR 7 (Czerwiec 2018)

Witamina K w profilaktyce demineralizacji kości i osteoporozy

0 96

Witamina K wielu ludziom kojarzy się tylko z krzepnięciem krwi. Całkiem słusznie, ponieważ to właśnie udział w krzepnięciu krwi jest jej najważniejszą funkcją. Jednak oprócz tego warunkuje ona też prawidłowe gojenie się wszelkich ran i odgrywa ogromną rolę w utrzymaniu prawidłowej gęstości kości oraz naczyń krwionośnych w dobrej kondycji. Jak więc zdiagnozować niedobór tego związku i dlaczego jest on tak ważny dla zachowania zdrowia układu kostnego?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaką rolę pełni witamina K w ochronie układukostnego?
  • Jaka forma witaminy K jest najlepiej przyswajalna?
  • Jak zdiagnozować niedobór witaminy K?

Witamina K jest niezbędna do procesu gamma-karboksylacji reszt kwasu glutaminowego oraz aktywacji metabolicznej wielu zależnych od witaminy K białek biorących udział nie tylko w procesie krzepnięcia, ale również w regulacji wzrostu komórek i mineralizacji kości (chociażby do aktywacji i wzmacniania białek GLA czy też MGP). Witamina K aktywuje i wzmacnia osteokalcyny, czyli białko GLA, które jest wytwarzane przez osteoblasty, odgrywające znaczącą rolę w mineralizacji kości, wzmacniając ich strukturę poprzez wytwarzanie organicznej części macierzy kostnej, w której następnie odkładają się kryształy fosforanów wapnia. Zależne od witaminy K białka uczestniczą też chociażby w prewencji zwapnienia naczyń krwionośnych czy też w zapobieganiu kalcyfikacji tkanek miękkich. Najkrócej mówiąc działa ona na szereg bardzo ważnych procesów zachodzących w organizmie ludzkim.

Rodzaje witaminy K

Wyróżniamy trzy formy witaminy K. Witamina K1, czyli forma najczęściej spotykana w żywności: filochinon lub fitomenadion, syntetyzowana wyłącznie w roślinach. Warto w tym miejscu wspomnieć, że bogate źródła witaminy K, takie jak brokuły czy szpinak, wydają się mieć słabą biodostępność oraz krótkotrwały wpływ na organizm. Dodatkowo, aby zawarta w nich witamina K miała szansę się wchłonąć, niezbędne są tłuszcze, dlatego warzywa te należy zawsze spożywać w towarzystwie czy to oliwy z oliwek, czy niewielkiej ilości orzechów albo po prostu mięsa, co pomoże w znacznym stopniu zwiększyć szanse na przyswojenie tego związku.

Kolejną jest witamina K2, będąca biologiczną formą witaminy K. To cała grupa związków określanych mianem menachinonów, które syntetyzowane są przez bakterie i występują w produktach pochodzenia zwierzęcego (pierwszy raz zostały wyodrębnione z psującej się mączki rybnej), a w Japonii także w produktach fermentacji soi, jak na przykład Natto, gdzie dominującą formą witaminy K jest MK-7 (synteza z udziałem Bacillus subtilis). Niestety, nadmierne stosowanie antybiotyków w dzisiejszych czasach przyczyniło się do znacznego hamowania syntezy jelitowej witaminy K.

Co ciekawe, badania wykazały, że doustne podawanie witaminy K1 pozwala na jej przekształcenie w witaminę K2, natomiast konwersja taka nie zachodzi w przypadku podaży witaminy K1 drogą jelitową albo do płynu mózgowo-rdzeniowego. Witamina K1 oraz K2 należą do grupy witamin rozpuszczanych w tłuszczach.

Witamina K3, czyli menadion, jest z kolei całkowicie syntetycznym produktem i nie występuje w produktach naturalnych. Witamina K3 jest rozpuszczalna w rozpuszczalnikach organicznych, takich jak benzen, chloroform czy też etanol. Nadmierne dawki tego związku mogą pro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy