Dołącz do czytelników
Brak wyników

Naturalna pielęgnacja

28 maja 2018

DODATEK NR (Maj 2018)

Odmładzająca suplementacja

490

Skóra staje przed codziennymi wyzwaniami – środowisko, stres, złe nawyki żywieniowe czy palenie papierosów negatywnie wpływają na kondycję naszej cery, przyspieszając jej starzenie. Istnieje jednak szereg suplementów, które powstrzymują takie oznaki starzenia jak zmarszczki czy przebarwienia na skórze. Dziś weźmiemy pod lupę kolagen, koenzym Q10 oraz kwas hialuronowy.

Kolagen

Kolagen to białko występujące w organizmie. W skórze tworzy on siatkę włókien zbudowanych z nietypowych aminokwasów: proliny, glicyny, hydroksylizyny i hydroksyproliny, pozwalając skórze zachować elastyczność i zapobiegając powstawaniu zmarszczek. Wraz z wiekiem kolagen zawarty w skórze zaczyna się rozkładać, a to prowadzi do osłabienia struktury komórek, skóra staje się cieńsza i bardziej narażona na uszkodzenia, co sprzyja powstawaniu zmarszczek oraz wiotczeniu skóry. Spożywanie kolagenu może pomóc w formowaniu się kolagenu jako całości. I choć według kliniki Mayo najskuteczniejszym sposobem uzupełnienia kolagenu w skórze jest zastrzyk, to badania z 2013 roku, opublikowane w czasopiśmie „Skin Pharmacology and Physiology”, wykazały, że doustne suplementy kolagenowe mogą pomóc w zwiększeniu elastyczności skóry. W badaniu z udziałem kobiet z oznakami starzenia się skóry podawano hydrolizowany kolagen w dawce 1 g na dobę przez 12 tygodni. Po sześciu tygodniach stwierdzono, że suplementacja kolagenem zapobiegła pogłębianiu się zmarszczek i kurzych łapek, a pod koniec badania zmarszczki zmniejszyły się o 13,2%. Wiązano to ze zwiększeniem zawartości hemoglobiny w skórze, która zwiększała mikrokrążenie skórne. Sugerowana dawka hydrolizowanego kolagenu to 10 g na dobę. W przypadku kolagenu rybiego standardowa dawka to 1 g na dobę. Różnica wynika z mniejszych cząsteczek kolagenu ryby i lepszej wchłanialności przy mniejszych dawkach.

Astaksantyna jest szczególnie ważna dla kobiet stosujących kąpiele słoneczne bądź korzystających z solarium, będzie bowiem zapobiegała oparzeniom słonecznym oraz zmniejszy uszkodzenia skóry. 


Warto pamiętać, że do produkcji kolagenu i elastyny skóra potrzebuje optymalnej ilości witaminy C. Starzenie się i ekspozycja na światło słoneczne czy zanieczyszczenia drastycznie zmniejszają ilość witaminy C w skórze, warto więc dbać o jej prawidłową podaż poprzez zróżnicowaną dietę, bogatą w warzywa i owoce.

Koenzym Q10

Koenzym Q10, podobnie jak inne przeciwutleniacze, pomaga komórkom zmniejszać uszkodzenia, również te powstałe na skórze, bowiem posiada właściwości ochronne i naprawcze skóry. Został on powiązany z redukcją uszkodzeń komórek i DNA, spowodowanych wpływem promieniowania UVA na ludzkie komórki skóry. Skóra jest jednym z miejsc, gdzie koenzym występuje w największych ilościach (głównie w warstwie rogowej naskórka). Najwyższe stężenia kolagenu w skórze osiągamy w wieku 20–30 lat, a następnie jego ilość stopniowo maleje, dlatego też zaczynają pojawiać się zmarszczki, przebarwienia czy też wiotczenie skóry, związane z jego degradacją, natomiast Q10 może zmniejszać jego rozkład. Produkty stosowane miejscowo są najszerzej przebadane, jednak istnieją również badania sugerujące dobroczynne działanie kolagenu na skórę dzięki suplementacji doustnej. Badanie opublikowane w 2003 roku w „Biofactors” wykazało, że jednoczesne podawanie doustnych suplementów zawierających koenzym Q10, witaminę E oraz selen oraz stosowanie koenzymu Q10 na skórę skutecznie zwiększa poziom koenzymu Q10 w warstwie rogowej. Dodatkowo osoby, kt...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy