Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dietoterapia

9 maja 2018

NR 6 (Kwiecień 2018)

Odżywianie i suplementacja kobiet w ciąży

0 1386

Ciąża to magiczny czas, kiedy w brzuchu kobiet rozwija się nowe życie. Całe ciało kobiety zmienia się, a rosnący w niej nowy człowiek potrzebuje wszystkiego, co najlepsze, by być zdrowym i silnym. Cóż więc przyszła matka powinna jeść, by sprostać jego wymaganiom?

 

POLECAMY

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak bezpiecznie suplementować białko  i żelazo w ciąży?
  • Jakie produkty są dobrym  źródłem kwasów omega-3?
  • Jak zaplanować żywienie  kobiety ciężarnej w oparciu  o pory roku?

 

Urodzenie dziecka to ekscytujące przeżycie, zaś sama ciąża to czas oczekiwania, nadziei i radości. Twoje ciało zaczyna się zmieniać, a wraz z nim psychika. Stajesz się łagodniejsza, a rozwijającemu się w Twoim ciele dziecku pragniesz zapewnić jak najlepsze wsparcie.

Musisz jednak wiedzieć, że zdrowie Twojego dziecka waży się już na kilka miesięcy, a nawet lat przed poczęciem. W chwili narodzin w jego nerkach jest zgromadzona określona ilość energii przedurodzeniowej. Przekazywana jest ona potomstwu przez ojca i matkę w chwili poczęcia oraz przez matkę podczas całego okresu ciąży. Energia jest uwalniana z nerek, aby zasilać pracę kluczowych narządów i ogrzewać ciało. Jakość i ilość energii zgromadzonej w nerkach określa konstrukcję psychofizyczną człowieka i wpływa na długość życia. Przygotowując się do poczęcia dziecka, przyszli rodzice powinni unikać przepracowania, niedosypiania, konfliktowych sytuacji życiowych, długotrwałego zimna i wychładzającej diety stosowanej przez dłuższy czas. Nadużywanie wychładzających produktów narusza bowiem równowagę nerek. Należy uważać na cukier i słodycze, mrożone i zimne dania, napoje i lody, owoce południowe, nadmiar nabiału, potrawy z mikrofalówki oraz jedzenie tzw. kanapkowe, bez potraw gotowanych. Według tradycyjnej medycyny chińskiej, pożywienie klasyfikuje się pod tym względem na gorące, ciepłe, neutralne, chłodne i zimne. Dlatego odpowiednie zestawianie posiłków (np. kasza gryczana z surówką) lub właściwe ich przyprawianie zapewnia równowagę.

Przyszli rodzice na długo przed poczęciem powinni zadbać o naturalny sposób odżywiania, zgodny z tym, co występuje w danej porze roku, w najprostszej postaci, bez dodatków chemicznych. Pożywienie powinno być zrównoważone pod względem właściwości termicznych. 

Duża ilość sezonowych warzyw przygotowywanych różnymi metodami, pełne ziarna zbóż, rośliny strączkowe, sezonowe owoce, orzechy i nasiona oraz dobrej jakości produkty pochodzenia zwierzęcego w umiarkowanych ilościach – to najlepsze pożywienie wzmacniające siły życiowe. Dbałość o właściwe odżywianie i styl życia przyszłych rodziców daje duże prawdopodobieństwo silnej konstytucji dziecka i jego pojawienie się na świecie we właściwym czasie.

Potrzebne substancje pokarmowe

W porównaniu ze stosunkowo niewielkim wzrostem wagi zapotrzebowanie na substancje pokarmowe w czasie ciąży ulega znacznemu zwiększeniu. Niektóre substancje...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!

Przypisy