Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dietoterapia

8 maja 2018

NR 6 (Kwiecień 2018)

Profilaktyka odwodnienia organizmu

0 1012

Woda może stanowić do 70% masy ciała. Ponad 50% wody zawartej w organizmie znajduje się wewnątrz komórek ciała, około 39% w płynach międzykomórkowych, a reszta – w osoczu i limfie. Nasz mózg w około 85% zbudowany jest właśnie z wody. Można zatem jednoznacznie stwierdzić, że bez wody nie ma życia. Nasuwa się też wniosek, iż – aby prawidłowo funkcjonować – należy dostarczać organizmowi oraz jego poszczególnym organom odpowiedniej ilości płynów, w tym głównie wody.

 

POLECAMY

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak rozpoznać wczesne objawy odwodnienia?
  • Jakie są bezpieczne metody oczyszczania wody z zanieczyszczeń i toksyn?
  • Jak odróżnić butelkowe wody pitne na podstawie oznaczenia etykiety?

Bez pożywienia człowiek jest zdolny przeżyć wiele dni. Bez wody, niestety, dużo mniej. Nie jesteśmy w stanie zgromadzić jej na zapas, tak jak niektóre zwierzęta, dlatego też bardzo ważna powinna być ilość, ale także i jakość spożywanej przez nas wody.

Główne zadania wody

Do głównych zadań wody należy udział w regulacji termicznej organizmu, nawilżenie treści pokarmowych oraz rozprowadzanie substancji po całym ciele. To ona może zadecydować o tym, czy rozwiną się w nas potencjalne czynniki chorobotwórcze. Skutki odwodnienia odczuwane są w naszym ciele na co dzień. Szereg osób uważa, że odwodnienie dotyczy jedynie ludzi, którzy wiele godzin spędzają np. na pustyni lub w upalnym klimacie. Należy jednak wziąć pod rozwagę fakt, że istnieje przewlekła forma odwodnienia, która w wielu przypadkach nie daje klinicznych objawów. Jako dietetyk pragnę na wstępie zauważyć, że uczucie, jakim jest pragnienie, jest bardzo często mylone z głodem. Zatem zanim sięgniemy po kolejny w danym dniu posiłek, zachęcam najpierw do uzupełnienia płynów. Kolejną sprawą, z którą warto się rozprawić na tym etapie artykułu, jest zalecenie, aby unikać picia w trakcie jedzenia posiłków stałych. W ten sposób rozcieńcza się enzymy trawienne, przyczyniając się do problemów z wchłanianiem pożywienia oraz pogorszenia pracy żołądka i jelit. Warto zatem pić 30 minut przed posiłkiem oraz najefektywniej – godzinę po jego zakończeniu. Woda ma kluczowe znaczenie w przypadku trawienia, a także utrzymania odpowiedniej masy ciała. Ponadto płyn ten wypłukuje z organizmu substancje trujące, dostarcza wielu niezbędnych soli mineralnych i wpływa na nasze procesy myślowe (kiedy więc rozboli Cię głowa, zastanów się, ile wody dziś wypiłeś).
To, jaka ilość wody jest odpowiednia dla danej osoby, jest kwestią bardzo indywidualną i uzależnioną od wielu czynników. Zaliczyć można do nich porę roku, stan zdrowia, aktualnie prowadzoną dietę oraz tryb życia czy też wiek.
Niestety, XXI wiek niesie za sobą konsekwencje w postaci rozwoju przemysłu spożywczego, także tego dotyczącego napojów. Dużą popularnością cieszą się słodzone napoje gazowane czy też dosładzane soki, które wyparły różnego rodzaju wody. Tymczasem regularne ich spożywanie prowadzi do przewlekłego odwodnienia oraz stanów zapalnych. Związane jest to w dużej mierze z potrzebą neutralizowania przez organizm dostarczonego z tegoż  rodzaju napojów kwasu fosforowego. Do tego dochodzi regularne spożywanie kaw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!

Przypisy