Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dietoterapia

21 lutego 2019

NR 11 (Luty 2019)

Witamina C jako silny antyoksydant

0 217

Witamina C od lat stanowi przedmiot rozważań naukowców oraz specjalistów zainteresowanych zdrowym stylem życia z powodu swojego szerokiego wpływu na pracę ludzkiego organizmu. Jednak wokół tematu jej stosowania w medycynie narosło wiele mitów, a przeciętny człowiek zastanawia się – stosować czy nie?

Kwas askorbinowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, mającą bardzo istotny wpływ na rozwój medycyny oraz pojmowanie ludzkiego zdrowia. Warto przypomnieć sobie chociażby historię szkorbutu, opisywanego jako „straszna dolegliwość, która znikała w momencie dotarcia statku do lądu”, początkowo utożsamianego z wpływem wiatru morskiego na ludzkie dziąsła, a następnie z niedoborami witaminy C w diecie marynarzy.
Witamina C tym bardziej jest dla nas istotna, ponieważ jesteśmy jedynym gatunkiem, który nie potrafi sam wyprodukować jej w swoim organizmie. Sprawia to, że monitorowanie jej spożycia jest jednym z czynników zapewniających szeroko pojęte zdrowie.
Medycyna alternatywna znajduje zastosowanie dla tej witaminy praktycznie w każdej jednostce chorobowej. Trudno z tym faktem dyskutować, gdy wiemy, że kwas askorbinowy jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów w ludzkim ciele i skutecznie zwalcza nadmiar ROS. Jednak medycyna zachodnia ciągle broni się przed stosowaniem wysokich dawek witaminy C i podchodzi do niej z dystansem – czy słusznie?

R e k l a m a 

Witamina C a mózg

Kwas askorbinowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego głównego organu sterującego.Bierze udział w zwalczaniu stresu oksydacyjnego, który negatywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu, nasila procesy neuromodulacyjne – czyli formowanie połączeń nerwowych w mózgu oraz wspiera formowanie nowych naczyń krwionośnych, czyli angiogenezę. Oznacza to, że nie tylko wspiera budowanie autostrad informacyjnych w naszej głowie, ale też – jak dobry zarządca – usprawnia ich funkcjonowanie.
Kwas askorbinowy wspiera formowanie otoczek mielinowych oraz przesyłanie wiadomości poprzez neuroprzekaźniki – między innymi na szlakach cholinergicznych (tych odpowiedzialnych za zapamiętywanie). Co więcej, odpowiednie spożycie witaminy C skutecznie zwalcza stężenie ROS, dzięki czemu hamuje uszkodzenia neuronów spowodowane nadmiarem stresorów i wolnych rodników.
Warto również zauważyć stymulujący wpływ kwasu askorbinowego na BDNF – czyli neurotrofinę pobudzającą powstawanie nowych połączeń neuronowych oraz komórek dendrytycznych. Witamina C wpływa tym samym pozytywnie na procesy uczenia się czy zapamiętywania.

Witamina C a nastrój 

Nasz nastrój nie zależy wyłącznie od czynników zewnętrznych – wpływają na niego również to, co dzieje się wewnątrz organizmu, oraz wszelkie niedobory witaminowo-pierwiastkowe. A przecież w dzisiejszych czasach nietrudno o niedobory, szczególnie kiedy w naszej diecie brakuje warzyw i owoców, stanowiących główne źródło witaminy C.
Wiele badań wykazuje pozytywny wpływ witaminy C na regulację nastroju. Przede wszystkim zmniejsza uczucie niepokoju - działanie witaminy C w grupie badanej sięgało nawet 35% mniejszego odczucia zaburzeń lękowych, względem grupy przyjmującej placebo - wynik ten jest statystycznie istotny. Warto zaznaczyć, że dawki nie były wcale wysokie – wynosiły „tylko i aż” 1 g dziennie. 
W badaniu przeprowadzonym przez Mostafę i współpracowników, które opublikowane zostało na łamach „Nutrition Journal”, wykazano, że w grupie dzieci, które przyjmowały fluoksetynę (lek antydepresyjny) wraz z 1 g witaminy C, uzyskano zdecydowanie większą poprawę w leczeniu symptomów depresyjnych niż w grupie kontrolnej, przyjmującej jedynie leki.
Witamina C wykazuje działania wspierające zwalczanie symptomów depresyjnych – zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, szczególnie w grupach cierpiących z powodu niedoborów tej witaminy. Jest to kolejny argument za tym, aby monitorować jej spożycie oraz wspierać się odpowiednio dobraną suplementacją. Musimy jednak pamiętać, że depresja to choroba wymagająca kompleksowego podejścia wielu specjalistów. Niemniej umiejętnie dobrane dieta i suplementacja również są elementami dobrej terapii. 

Witamina C i działanie anti-ageingowe

Zachowanie zarówno młodego wyglądu, jak i sprawnego umysłu – czyli wieczna młodość ciała i ducha – to marzenie wielu z nas. Musimy pamiętać, że wysoka jakość życia zależy głównie od naszego stylu życia, diety oraz umiejętnej suplementacji. I w tym względzie powinniśmy zwrócić uwagę na kwas askorbinowy, który pomoże nam w utrzymaniu naszego umysłu – o czym mówiliśmy już wcześniej – oraz naszego ciała w dobrej formie na lata.
Niedobory witaminy C skorelowane są z większym ryzykiem demencji oraz rozwojem chorób neurodegeneracyjnych. Odpowiedni poziom witaminy C, wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju choroby Alzheimera. Badania na zwierzętach cierpiących z powodu chorób neurodegeneracyjnych wykazują, że suplementacja witaminą C zwiększa ich możliwości poznawacze. 
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że dieta niedoborowa w witaminę C w wieku starczym wpływa na wzrost stężenia beta amyloidu – czyli jednego z głównych winowajców rozwoju chorób neurodegeneracyjnych.
Nie możemy bowiem zapomnieć o wpływie witaminy C na regenerację  oraz proces odmładzania skóry, poprzez bardzo intensywną syntezę kolagenu. Stosowanie witaminy C może korygować zmiany strukturalne skóry oraz naskórka związane z procesem starzenia. Kwas askorbinowy bierze udział w tworzeniu bariery skórnej z udziałem kolagenu. Działa przeciwzmarszczkowo, poprawia elastyczność, gojenie się ran i regenerację naskórka.
Choroby skóry takie jak trądzik, atopowe zapalenie i łuszczyca są złożone i powiązane z układem autoimmunologicznym. Wykazano w badaniach, że podawanie witaminy C w tych przypadłościach znacznie zmniejszyło nieprzyjemne dolegliwości związane z występowaniem powyższych chorób skóry.

Witamina C a praca ludzkiego serca

Jak już wspomniałem kilkukrotnie, witamina C jest silnym czynnikiem antyoksydacyjnym. Oznacza to, że skutecznie zwalcza nadmiar wolnych rodników, które powstają na skutek złego stylu życia – nieodpowiedniej diety, palenia, stresu, braku aktywności fizycznej etc.
Nadmiar wolnych ROS istotnie zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, szczególnie takich zdarzeń, jak zawały czy udary.
Witamina C może być czynnikiem przyczyniającym się do zmniejszenia ryzyka chorób kardiologicznych, a jej odpowiedni poziom działa protekcyjnie na naczynia krwionośne, chroniąc je przed uszkodzeniem przez nadmiar wolnych rodników. Przyczynia się też do powstawania kolagenu, stymulując tym samym regenerację uszkodzonych tkanek oraz naczyń krwionośnych. 
Niedobory witaminy C skorelowane są z zaburzeniami struktury naczyń krwionośnych, wynikających ze zmniejszonego stężenia NOS oraz zaburzeń kolagenu. Może to prowadzić do zwiększonego stężenia amyloidów, skutkując tym samym zwiększonym ryzykiem udaru. 

Witamina C a praca układu odpornościowego

Okazuje się, że witamina C faktycznie ma także wpływ na funkcjonowanie naszego układu odpornościowego – szczególnie kiedy mowa o regulacji stanów zapalnych, które towarzyszą nam w przypadku wielu zaburzeń zdrowotnych.
Odpowiednie spożycie witaminy C wpływa na zmniejszenie wytwarzania cytokin prozapalnych w ludzkim organizmie, takich jak IL 1-α, TNF-α czy IL-8 – nadmiar tych interleukin powiązany jest ze wzrostem ryzyka rozw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy