Dołącz do czytelników
Brak wyników

Metody pracy z ciałem

28 lutego 2018

NR 4 (Grudzień 2017)

Medytacja

Chaotyczny jak sztorm umysł może być również spokojny jak ocean w bezwietrzny dzień. Ostatnio modne praktykowanie medytacji nie jest popularne bez powodu – ludzie dostrzegli nonsens życiowego pośpiechu i zaczęli doceniać chwile wspaniałej ciszy, którą tworzą w swojej głowie dzięki medytacji.
 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaki jest główny cel medytacji?
  • Jakie korzyści płyną z treningu umysłu?
  • Jak urozmaicić medytację?

 

Regularną praktykę medytacji uważam za jedno z najważniejszych ćwiczeń w moim życiu, dlatego dzisiaj chcę się podzielić kilkoma przemyśleniami na ten temat. Potraktuj to jako wstęp i zachętę do tego, aby zainteresować się medytacją.

W artykule postaram się krótko opisać, czym jest medytacja, jakie są jej rodzaje i w jaki sposób zacząć jej praktykowanie. To będą podstawowe i ogólne informacje, ale wystarczające do tego, aby zapoznać się bliżej z tematem i zacząć ćwiczyć.

Chcę również zaznaczyć, że opisuję medytację w bardzo praktyczny sposób, nie wnikając w kwestie religijne, filozoficzne ani historyczne.

Na początku był chaos

Swoją przygodę z medytacją zacząłem około dwóch lat temu. Z początku nie wiedziałem, jak się za to zabrać, więc postanowiłem zebrać trochę wiedzy o podstawach, aby później móc zacząć praktykę. Pierwsze kroki polegały na uświadomieniu sobie, czym jest chaotyczny umysł.
Procesy myślowe, których główną formą jest dialog wewnętrzny i wyobrażane obrazy, towarzyszą nam przez zdecydowaną większość życia. Jeśli jesteś osobą, która nie miała wcześniej styczności z medytacją, być może jeszcze nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak dużo myśli przepływa przez Twoją głowę każdej minuty Twojego życia.

Możesz zrobić mały eksperyment – wybierz punkt na ścianie i wpatruj się w niego przez minutę. Obserwuj swój umysł, usłysz swoje myśli. Jeśli w ogóle uda Ci się wytrwać całe 60 sekund, prawdopodobnie cały czas będziesz słyszał mówiący do Ciebie wewnętrzny głos. Niestety, u większości ludzi na świecie procesy myślowe tworzą tak duży chaos, że nie odbywa się to bez konsekwencji dla ich ciała – pojawiają się zmęczenie, stres, napięcie, trudności z koncentracją itp.

Kontrolowanie myśli

Pomyśl więc, jak wyglądałoby Twoje życie, gdyby w Twojej głowie zapanował głęboki spokój? Gdybyś na każde życzenie mógł mieć tam absolutną ciszę? Medytacja to ćwiczenie, które pozwala oczyścić umysł z niepotrzebnych myśli i zamiast tego wprowadzić tam czystą przestrzeń.
Gdy praktykujesz medytację, myśli nie przychodzą do Ciebie same z siebie – to Ty decydujesz, co pojawi się w Twojej głowie. A jeśli nawet pojawi się jakaś niepożądana myśl, to po prostu świadomie ją odrzucasz, a raczej pozwalasz jej odpłynąć. Praktykując medytację, z czasem zaczynasz nabywać umiejętność kontrolowania swojego umysłu. A kontrolowanie swoich myśli jest, według mnie, najważniejszą umiejętnością w życiu. Gdy kontrolujesz myśli, kontrolujesz siebie. W każdym aspekcie Twojego istnienia.

 

Gdy praktykujesz medytację, myśli nie przychodzą do Ciebie same z siebie – to Ty decydujesz, co pojawi się w Twojej głowie. A jeśli nawet pojawi się jakaś niepożądana myśl, to po prostu świadomie ją odrzucasz, a raczej pozwalasz jej odpłynąć.

 

I to właśnie, moim zdaniem, jest największa korzyść płynąca z medytacji. Po jakimś czasie regularnych ćwiczeń zaczynasz namacalnie odczuwać, że inaczej myślisz – kontrolujesz to, co pojawia się w Twojej głowie. Ma to ogromny wpływ na każdy aspekt Twojego życia.

Właściwie to wszelkie korzyści, o których się mówi w popularnej literaturze na temat medytacji, są dopiero konsekwencją powyższego. Do takich korzyści zaliczają się przede wszystkim kwestie zdrowotne (redukcja stresu, zmniejszone ciśnienie krwi itp.) i umysłowe (koncentracja,
zapamiętywanie, w zasadzie większość funkcji poznawczych). 

Nie chcę wymieniać tutaj wszystkich zalet medytacji, bo nie starczyłoby na to miejsca. Jeśli jednak chcesz się z niektórymi korzyściami zapoznać, zajrzyj do Wikipedii.

Bezcelowość medytacji

O korzyściach medytacji można by pisać długo. W dużym skrócie, medytacja:

  • łagodzi ból i wzmacnia układ odpornościowy,
  • łagodzi stany depresyjne, niepokój, złość i dezorientację,
  • zwiększa przepływ krwi i spowalnia tętno,
  • dostarcza uczucia spokoju i harmonii,
  • pomaga wyleczyć choroby serca,
  • pomaga kontrolować myśli,
  • zwiększa energię,
  • zmniejsza stres.

Potwierdzają to dziesiątki badań naukowych. Z mojego doświadczenia wynika, że medytacja jest najlepszym ćwiczeniem umysłu. Praktyka obecności nie ma sobie równych i jeśli nie medytujesz, bardzo dużo tracisz.

Ale… w tym miejscu pojawia się pytanie za 100 punktów: co by było, gdyby wszystkie powyższe korzyści były zmyślone?

Czy nadal miałbyś taką motywację, aby zacząć lub kontynuować swoją praktykę?

Warto pamiętać o tym, że cała istota medytacji tak naprawdę tkwi w jej bezcelowości.

Koncentracja na korzyściach medytacji to dobry sposób na zmotywowanie się do praktyki na początku. Jednak im dłużej medytujesz, tym skupienie na celu będzie Ci bardziej przeszkadzać. Im większa koncentracja na korzyściach, tym większa presja i parcie na efekt.

Sam doskonale pamiętam, jak jako początkujący ciągle myślałem: „Czy już powinny się pojawić pierwsze efekty medytacji?”. Byłem ślepy na to, czym naprawdę jest medytacja. Nawet w trakcie praktyki przez moją głowę przepływały myśli o tym, jak to będzie, gdy już medytacja da mi to, czego tak bardzo potrzebuję.

Takie podejście jest zaprzeczeniem medytacji. Wciąż jest to świetny trening umysłu, ale to nie jest medytacja.

Medytacja nie jest środkiem do celu. Medytacja jest zarówno środkiem, jak i celem – Jiddu Krishnamurti

Taniec z rzeczywistością

Medytacja jest jak taniec. Gdy tańczysz, nie robisz tego po to, aby osiągnąć jakiś cel, aby dojść do jakiegoś określonego miejsca na parkiecie. Robisz to dla samej czynności.

W trakcie medytacji zestrajasz się z rzeczywistością. Przez te parę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Naturoterapia w praktyce" w roku + wydania specjalne
  • Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
  • Dodatkowe artykuły i filmy
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy