Dołącz do czytelników
Brak wyników

Fitoterapia , Otwarty dostęp

20 sierpnia 2021

NR 26 (Sierpień 2021)

Naturalne metody wspierania potencji

36

Seksualność to jeden z podstawowych elementów życia każdego człowieka. Według Słownika Języka Polskiego potencja jest to zarówno „zdolność mężczyzny do odbycia stosunku płciowego”, jak i „zdolność do zapłodnienia”. Tymczasem polski lekarz seksuolog, prof. Kazimierz Imieliński, definiuje potencję nie tylko jako zdolność organizmu do częstości reakcji seksualnych, mierzonych w jednostce czasu, ale także określa ją jako „zdolność do rozpoczęcia, utrzymania i doprowadzenia do końca satysfakcjonującego stosunku płciowego”1. Potencja człowieka ulega zmianie. Najwyższy jej poziom występuje między 20. a 30. rokiem życia, natomiast z wiekiem obserwuje się jej spadek.

Prawidłowe libido u mężczyzn wiąże się z odpowiednim poziomem DHEA i testosteronu. Obniżenie stężenia testosteronu względem prawidłowych wartości skutkuje spadkiem zainteresowań seksualnych. W przypadku kobiet istotne w tej kwestii jest działanie estrogenów, testosteronu, DHEA oraz somatotropiny. Wydzielanie powyższych hormonów maleje wraz z wiekiem, dochodzi do rozregulowania układu hormonalnego. Możemy podtrzymywać ich poziom, dostarczając m.in. odpowiednich składników odżywczych. Warto podkreślić, że niewłaściwa dieta stanowi przyczynę niedoboru składników pokarmowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, regulujących także aktywność seksualną1.

POLECAMY

Czynniki dietetyczne warunkują pracę ośrodkowego układu nerwowego, hormonalnego i naczyniowego, czyli wszystkich systemów, od których m.in. zależy libido (popęd seksualny) i sprawność seksualna. Spadek potencji seksualnej jest spowodowany zmniejszonym stężeniem w surowicy krwi testosteronu wolnego oraz związanego z białkiem – u osób otyłych zwiększona jest aktywność w adipocytach (komórkach tkanki tłuszczowej) trzewnych aromatazy przekształcającej testosteron w estradiol. Powodem obniżonego poziomu testosteronu może być stosowanie diety wysokotłuszczowej. Dieta wpływa na jakość spermy, więc jest ona bardzo dobrym dopełnieniem terapii andrologicznej.

U młodego dorosłego mężczyzny tkanka tłuszczowa stanowi 9–18% masy ciała. U osób otyłych może na nią przypadać nawet ponad 50%. 
 

R e k l a m a


Jakość nasienia w optymalnej podaży mikroelementów 

Plemniki charakteryzują się wyjątkową podatnością na ataki wolnych rodników, inaczej utleniaczy. U 30–80% niepłodnych mężczyzn występuje zbyt wysokie stężenie reaktywnych form tlenu. Atakują one nić DNA, białka, lipidy i błony komórkowe np. plemników. W jaki sposób możemy zapobiec stresowi oksydacyjnemu? Wraz z prawidłowo zbilansowaną dietą dostarczymy przeciwutleniacze (witaminy, składniki mineralne oraz składniki roślin), które, tworząc osłonę z zewnątrz, chronią błony komórkowe plemników. 

  • Witamina E – obniży stres oksydacyjny i przewlekły stan zapalny, co umożliwi poprawę funkcji nasienia oraz ochronę przed toksycznym wpływem metali ciężkich. Znajdziemy ją w oleju sojowym, oliwie z oliwek, sałacie, orzechach ziemnych, migdałach, kukurydzy, zarodkach pszenicy i kukurydzy. 
  • Do silnych antyoksydantów należy także witamina C, która u mężczyzn zapobiega aglutywacji – zlepianiu się plemników, i powoduje ich zwiększone wytwarzanie. Z jej wsparcia skorzystamy wprowadzając do diety czerwone porzeczki, kiwi, ananasy, melony, truskawki, jagody, paprykę, pomidory, brokuły, jarmuż, kapustę, zielony koperek, pomarańcze, cytryny.

Na podstawie badań przeprowadzonych przez londyńską jednostkę zajmującą się wspieraniem rozrodu (przy Guy’s and St. Thomas’ Hospital NHS Foundation Trust) oraz Departamentu Biologii Reprodukcji i Medycyny Instytutu Bernabeu w Alicante (Hiszpania, Fertility and Sterility, marzec 2010 r.), można określić ogólne zalecenia dietetyczne dla mężczyzn w celu poprawy parametrów nasienia oraz naturalne źródła substancji wpływających na jego jakość. Poleca się zwiększenie spożycia niżej wymienionych produktów spożywczych z uwagi na zawarte w nich składniki:

  • Cynk – jego niedobór powoduje obniżenie poziomu testosteronu, zmniejszenie ilości nasienia, a także zaburzenia potencji (a nawet impotencję), zmniejszoną żywotność plemników i bezpłodność. Dieta bogata w cynk wpływa na znaczną poprawę wytrzymałości, siły oraz ruchliwości plemników. Do źródeł cynku w diecie należą: ostrygi, korzeń imbiru, pełnoziarniste pieczywo, kasze, mięso, a także nasiona roślin strączkowych, szparagi, ziemniaki, grzyby, jaja, ryby (śledzie), zarodki, kiełki zbóż, pestki dyni i słonecznika, pekany, orzechy ziemne, migdały. Aby uzyskać zadowalającą sprawność seksualną, potencję oraz płodność, należy zapewnić organizmowi 15 mg cynku na dobę. Produkty bogate w żelazo, a także sojowe, zmniejszają wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego, w związku z tym warto zachować co najmniej 2 godziny przerwy między ich przyjmowaniem. Dodatkowo cynk decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego2,3.
  • Selen – w połączeniu z N-acetylo-cysteiną (zawartą w produktach mlecznych, produktach zbożowych, jajach) poprawia gospodarkę hormonalną, tzn. podnosi poziom testosteronu, a obniża hormonów niekorzystnych dla płodności. Naturalnie występuje w ejakulacie i odgrywa ważną rolę w podtrzymywaniu sprawności seksualnej mężczyzn, poprawiając jakość nasienia4. W związku z powyższym warto włączyć do diety na poprawę potencji ryby morskie, pestki dyni, wody mineralne, ziarno pszenicy, owsa, jęczmienia, kukurydzy, brązowy ryż. Do prawidłowego procesu spermatogenezy konieczna jest miedź w stężeniach fizjologicznych. Odgrywa ona ważną rolę w męskiej płodności i jest istotna na etapie dojrzewania plemnika w najądrzu oraz w wędrówce dojrzałej gamety w drogach rodnych kobiety. Skutkiem nadmiaru miedzi we krwi lub nasieniu jest zmniejszenie liczby ruchliwych plemników oraz ich żywotności, a także zaburzenia w ich morfologii i koncentracji5.
  • Co ciekawe, pojawiające się w diecie nadmierne spożycie jodu, może odpowiadać za jakość nasienia przez wpływ na nadczynność tarczycy. Ograniczenie spożycia produktów bogatych w jod – białych ryb morskie (dorsz, makrela, mintaj, flądra), alg, poprawia liczebność plemników w ejakulacie. 
  • Stężenie żelaza w plazmie nasienia rośnie u mężczyzn po 33. roku życia i może przyczyniać się do indukowania uszkodzenia plemników6. W przypadku oznaczenia nadmiaru żelaza powinni oni zmniejszyć ilości konsumowanych żółtek jaj, płatków kukurydzianych i owsianych, kakao, drożdży, pestek dyni, fasoli i orzechów pistacjowych.

Ogólne zalecenia dietetyczne dla mężczyzn poprawiające jakość nasienia

Do ogólnych zaleceń dietetycznych dla mężczyzn w celu poprawy parametrów nasienia oraz wsparcia potencji należą również:

  • redukcja nadmiaru masy ciała o 0,5–1,0 kg/tydzień;
  • zmniejszenie zawartości tłuszczów i cholesterolu w diecie do 25% dostarczanej energii;
  • zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych jedno- i wielonienasyconych, omega-3 i omega-6 (oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy, ryby morskie, orzechy włoskie);
  • unikanie nasyconych kwasów tłuszczowych (wieprzowina, baranina, masło, smalec, tłuste wędliny, mleko pełnotłuste i przetwory mleczne); 
  • unikanie soi jako źródła fitoestrogenów (związki obniżające poziom testosteronu, uszkodzenie DNA plemników oraz niezdolność do zapłodnienia komórki jajowej);
  • ograniczenie spożycia soli do 5 g/dobę;
  • zwiększenie aktywności fizycznej do minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut. Umiarkowana aktywność fizyczna zwiększa poziom testosteronu oraz poprawia wrażliwość na insulinę (hormony mające wpływ na jakość spermy i plemników);
  • rezygnacja z palenia tytoniu i innych substancji – palenie papierosów obniża poziom PROLAMINY2 (białka wpływającego na ruchliwość plemników oraz ilość produkowanego nasienia); 
  • unikanie nadmiernego spożywania alkoholu (dozwolona dawka 25 g/dobę): ↑ alkoholu = ↑ estrogenu = ↓ płodność u mężczyzn, ↓ libido, ↓ parametrów nasienia 
  • unikanie nadmiernego spożywania kawy – kawa odwadnia, wypłukuje magnez z organizmu → prowadzi to do zwiększonej lepkość nasienia (plemniki gorzej poruszają się w ejakulacie).

Przegrzewanie jąder czynnikiem obniżającym jakość nasienia

Czynnikiem, który może obniżać wartość biologiczną nasienia, jest przegrzewanie jąder. Aby proces spermatogenezy przebiegał właściwie, ich temperatura powinna być o 3–4 stopnie niższa od temperatury ciała. 

Nadmierna akumulacja ciepła prowadzi do uszkodzenia wrażliwej struktury plemników, materiału genetycznego zgromadzonego w chromosomach.

Aby naturalnie wspomóc potencję przez eliminację przegrzewania jąder, warto:

  • unikać: siedzącego trybu życia, trzymania laptopa na kolanach, siadania na podgrzewanych siedzeniach w samochodzie, noszenia telefonu w kieszeni spodni. Jeśli mężczyzna spędza ponad 80% czasu pracy w pozycji siedzącej, to ma m.in. o 1/4 gorsze parametry nasienia w porównaniu z tymi będącymi w ruchu;
  • zrezygnować z sauny i gorących kąpieli; 
  • wyeliminować obcisłe slipy i bokserki na luźniejszą bieliznę, która nie będzie dociskała jąder do ciepłego ciała, rezygnować z obcisłych spodni;
  • przeprowadzać chłodzenie jąder specjalnymi plastrami (zalecane przy obniżonych parametrach nasienia);
  • unikać kontaktu w pracy z promieniowaniem jonizującym o wysokiej częstotliwości, klejów, farb, lakierów, kontaktu z chemikaliami;
  • ograniczyć do minimum leki i środki farmakologiczne, np. leki przeciwbólowe, duże ilości antybiotyków, hormony, leki o działaniu anabolicznym;
  • zrezygnować z przyjmowania preparatów hamujących łysienie u mężczyzn;
  • regularnie współżyć – po 7 dniach u mężczyzny, który nie współżyje stwierdza się zmiany, które mogą utrudnić zajście w ciążę. Plemniki „starzeją się’’ – pogarszają się ich parametry (stają się mniej ruchliwe, ich główki się zniekształcają, a witki nie pracują prawidłowo).

Regularne współżycie = regularna obecność plemników w drogach rodnych.

Nadciśnienie, cukrzyca typu 2, nawodnienie 

Osoby z nadciśnieniem tętniczym, u których występują zaburzenia funkcji seksualnych (obniżony poziom libido, niezdolności do uzyskania czy utrzymania erekcji, przedwczesnego lub opóźnionego wytrysku nasienia), mają niższe stężenie testosteronu całkowitego i wolnego w porównaniu z osobami z prawidłowym ciśnieniem. Na wzrost ryzyka wystąpienia zaburzeń seksualnych wpływa także cukrzyca typu 2. Wiąże się ona ze zmienioną dynamiką uwalniania insuliny, zmianami w naczyniach krwionośnych i/lub obwodowym układzie nerwowym. U mężczyzn prowadzi do zaburzeń sprawności erekcyjnej i wytrysku wstecznego, a u kobiet powoduje oziębłość płciową oraz zaburzenia lubrykacji, które są czynnikami sprzyjającymi występowaniu bolesności podczas stosunku płciowego oraz pochwicy. Wyrównanie cukrzycy oraz stosowanie nowoczesnych leków regulujących ciśnienie tętnicze, przywraca prawidłowe funkcje seksualne. Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. 

Do niedocenianego elementu naturalnie wspierającego potencję, należy odpowiednie spożywanie wody. Odwodnienie może być też przyczyną suchości pochwy u kobiet i zaburzeń erekcji u mężczyzn. Istotne jest regularne przyjmowanie wody, w małych porcjach w ilości ok. 30 ml na kilogram masy ciała (zwiększa się objętość krwi, co jest ważne w utrzymaniu silniejszych wzwodów, a pochwa jest lepiej nawilżona).

Zdolność do zapłodnienia – żywienie kobiet 

Z przeglądu literatury wynika7,...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy