Ajurweda jako pradawny system medyczny pochodzący z Indii jest rozległą wiedzą o długowiecznym i szczęśliwym życiu. Od ponad 3000 lat okazuje się skuteczna w dbaniu o zachowanie zdrowia i w leczeniu chorób. Medycyna ajurwedyjska jest jednym z najstarszych systemów w pełni rozwiniętych, mających spójne podstawy teoretyczne i praktyczne zastosowanie kliniczne. Współczesne badania medyczne potwierdzają właściwości lecznicze ziół stosowanych przez lekarzy ajurwedyjskich. Wiele ziół i pokarmów opisanych w księgach wedyjskich zostało zaadaptowanych przez współczesną medycynę i kosmetologię. Przykładowo owoc amla (agrest indyjski) – naturalne źródło wit. C, stosuje się jako antyoksydant dla odżywienia i zregenerowania organizmu, przywrócenia witalności, opóźnienia procesów starzenia1.
POLECAMY
R E K L A M A
Ajurweda – nauka o życiu w zgodzie z naturą
Ajurweda uczy człowieka jak żyć w zgodzie z naturą i ze swoją indywidualną konstytucją (biochemiczną indywidualnością), obejmuje wszystkie sfery życia: ciało, umysł i emocje. Według Ajurwedy życie w zgodzie z naturą – wygodnie i bez napięć – oznacza szacunek dla własnej niepowtarzalności. Kluczowym w dbaniu o swoje zdrowie i odporność jest poznanie swojej konstytucji psychofizycznej (prakriti) i dopasowanie do niej indywidualnych zaleceń, w tym także dotyczących doboru właściwych ziół czy mieszanek ziołowych. Typ konstytucyjny każdego z nas określają trzy bioenergie (dosze), które Ajurweda nazywa Vata, Pitta i Kapha. Mają one swój początek w pięciu żywiołach: eter, powietrze, ogień, woda i ziemia. Chcąc najogólniej scharakteryzować dosze na poziomie ciała i umysłu, należy powiedzieć, co kontrolują: Vata – ruch, buduje ją żywioł przestrzeni i powietrza, Pitta – metabolizm, żywioł ognia i wody, Kapha – konstrukcję, żywioł wody i ziem2. Jeśli nie wykorzystamy wiedzy dotyczącej ziół w odniesieniu do różnic indywidualnych konsytucji, to nie będziemy w stanie uniknąć niekonsekwencji i błędów terapeutycznych. W ustaleniu jakim typem konstytucyjnym jest dana osoba pomaga konsultacja u lekarza lub terapeuty ajurwedyjskiego.
Układ odpornościowy a Ojas
W medycynie ajurwedyjskiej kiedy mowa o odporności i długowieczności, nie sposób pominąć pojęcia ojas. Obecnie wielu lekarzy medycyny ajurwedyjskiej, którzy kształcili się także w medycynie alopatycznej uważa, że ojas stanowi o odporności organizmu. Moglibyśmy przyrównać ojas do esencjonalnej energii układu odpornościowego. Gdy brakuje nam ojas, nasz układ odpornościowy jest słaby3. Ojas jest esencją wszystkich tkanek ciała, jest energią witalną, która rządzi równowagą hormonalną, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego na poziomie komórkowym, a także za umysłową inteligencję. Równowaga ojas jest niezbędna do zachowania biologicznej siły i odporności. Na poziomie psychologicznym ojas odpowiada za współczucie, miłość, pokój i twórczość. Ważną substancją, która zdecydowanie podnosi ojas jest ghee (masło klarowane) i mleko. Dlatego wiele receptur ajurwedyjskich wykorzystujących zioła zaleca przyjmowanie ich razem z ghee i mlekiem4. Ghee ponadto przenosi medyczne właściwości ziół wprost do tkanek ciała. Warto przy tej okazji nadmienić, iż tym, co w ciele małego dziecka...